Corona a meditace

osho-corona
“Existují jen tři mystéria – život, smrt a láska.
Všechny tři jsou za myslí.” – Osho

Přátelé,

OSHO Dynamická meditace se po dobu krizového stavu ruší. Sledujte tento web pro aktuální informace.

Využijme tuto “vzácnou chvíli” k zastavení se, odpočinku, osvěžení vztahů s našimi nejbližšími i cestě do svého středu, cestě do vnitřnícho ticha.

” Můžete využít tuto velkou chvíli. Všichni jsme neustále v nebezpečí.

Staré pořekadlo říká: “Nikdy nezjišťujte komu zvoní hrana. Vždy zvoní tobě.”
Když někdo zemře, umíráček to oznamuje celé vesnici. Ale nikdy neposílejte nikoho se zeptat, komu zvoní, vždy zvoní tobě. Ať už zemřel kdokoliv, každá smrt je tvá smrt, protože je připomínkou, že tu nebudeš věčně. Každá smrt je příležitostí k probuzení. Život před smrtí nám dává příležitost získat něco, co je za smrtí.

Starosti jsou zbytečné, promeškáte tuto chvíli a nikomu nepomůžete. A nejsou v nebezpečí jen vaši rodiče, přátelé, partner, celý svět je v nebezpečí. Je jen otázkou… někdo je v nebezpečí dnes, jiný zítra – nebezpečí tu je stále. Naučte se tajemství jak překročit to nebezpečí.

Tím tajemstvím je začít žít více plně, více celistvě, s větší pozorností, tak abyste našli v sobě něco, na co smrt nedosáhne. To je to jediné útočiště, jediné bezpečí. A pokud chcete pomoci svým přátelům a rodině, pomožte jim být si více vědomi tohoto tajemství. ”

– Osho, The Path of the Mystic, Talk #4 – The Tolling Bell

 

Jak může virus přispět naší meditaci a naopak meditace našemu zdraví?

 

Jasnost

Jedním ze základů meditace je vnímání věcí jasně, tak jak jsou, místo zkresleného vnímání skrze naše představy, přesvědčení, předsudky, nebo emoce… jednoduše používání mysli, místo být použit myslí.

Víme, že je zde virus, který se šíří rychle a je nebezpečný. Víme, že máme možnosti se chránit, konat, nejsme bezmocní.

Upřímnost

Klíčem k pochopení meditace je neplést si upřímnost s vážností, ta je jen nemocí mysli, zatímco upřímnost je kvalita meditace. Osho řekl “co je, je, co není, není”.

Vážnost situace, která vyžaduje omezení a disciplínu, nevynucuje naši osobní vážnost. Strach a zejména strach ze smrti, který vždy někde v pozadí je, je tu abychom jednali a žili vědomě, ne neživě.

Uvolnění

Podstatnou kvalitou meditace je uvolnění. To, co mysl nezná. Ta je neustále v napětí a vytváření nových konstruktů. Udržuje nás v napětí duševně i tělesně.

Co je příčinou napětí? Strach. Strach ze ztráty, strach ze smrti… různé meditační praxe si vybrali jako předmět meditace strach ze smrti, např. meditace tibetského buddhismu.

Básník John Donne říká: “Nikdy nezjišťujte komu zvoní hrana. Vždy zvoní tobě.

Díky riziku a hrozbě, kterým nyní čelíme, si můžeme uvědomit svoji smrtelnost i to, co máme všichni společné, a dát prostor empatii a solidaritě.

Ve stejné básni John Donne říká: “Nikdo z nás není ostrovem, jenom sám pro sebe. Každý jsme součástí kontinentu“.

Pozornost a být v tom naplno

To jsou kvality meditace, které znáte pokud jste někdy dělali např. OSHO dynamickou meditaci.

V infekčním prostředí je bdělost nutností. Nemůžete se samovolně dotýkat kde chcete, musíte být pozorní. Každý dotek je vědomý.

Důslednost hygieny, která je nyní vyžadována, může být inspirací pro důslednost OSHO dynamické meditace “Nijak neupravujte pozici svého těla. Zakašlání, pohyb, cokoliv co uděláte naruší tok energie a celé úsilí bude ztraceno.”

Ale… nepropadejte panice, zůstaňte se sebou. V meditaci se přistihneme, že jsme se pohnuli, když jsme měli být bez hnutí, nebo jsme zakašlali, když má být ticho, nebo přemýšleli, když jsme měli mít hlavu prázdnou.

Netrestejte se za to. Všimli jste si toho, skvělé, v tu chvíli si vemte kvalitu meditace zpět, bez výčitek, které vás vrací k minulosti, nebo úpěnlivé snahy se další chybě vyhnout.

Nedodrželi jste hygienu? Napravte to a vraťte se k pozornosti a uvolněné bdělosti.

Uvolněnost přináší také určité meditativní zpomalení. Nebaví Vás si pořád mýt ruce, chcete už je mít rychle umyté? Udělejte si z toho meditaci!

Zpomalte. Vychutnejte si každý okamžik té otravné rutiny, přineste do ní bdělost a buďte teď a tady. Věnujte se tomu co je teď a nevěnujte se tomu, co teď není.

 

Přeji hodně zdraví a níže zasílám dalších pár tipů na meditaci doma, více jich můžete najít v angličtině na osho.com, včetně live streamingu.

OSHO o pomáhání ostatním
OSHO meditace zlatého světla