Jakou mantru?
Měl jsem dotaz od jednoho muže proč mu nefunguje opakování manter. Necítil žádnou změnu, ikdyž se pokoušel stále znova a znova. Nabídl jsem mu, ať vyzkouší některou aktivní meditaci od Osha. Však sám vidí, že mu mantra nefunguje, proč nezkusit jiný přístup k meditaci? Mluvili jsme o tom asi 5 minut, stále ale trval na tom, že musí pochopit proč mu nefunguje ta mantra!
Vzpomněl jsem si na známou Buddhovu sútru, kdy muž zasažený šípem odmítá léčbu dokud nedostane odpověď na všechny své dotazy ohledně šípu – z jakého je materiálu, kdo jej vystřelil, z jakého luku atd. S každou odpovědí přichází další dotaz a ošetření se odsouvá a odsouvá až muž s šípem v těle zemře.
Kolik dotazů naše mysl vyprodukuje ve snaze nedívat se zpříma na to, co je přímo před námí?
Mluví o tom také Osho:
K vyhýbání se vnitřnímu zmatku bylo vymyšleno spousta triků. Transcendentální meditace (Mahariši-Mahaš-Jogiho, pozn. překl.) není technikou meditace, ale vyhýbání se čelení své vnitřní realitě. Je vám dána mantra a řečeno, abyste ji opakovali. To pomůže. Ne meditaci, ale tomu abyste zůstali zaneprázdněni.
Pokračujete v opakování „Rama, Rama, Rama“. Nebo „Coca-cola, Coca-cola, Coca-cola“. Opakujte cokoliv, jakékoliv slovo vám poslouží, vaše jméno, jakýkoliv absurdní zvuk. Pokračujte v opakování. Tím opakováním zůstanete zaměstnáni a tím zaneprázdněním se vyhýbáte vlastnímu vnitřnímu zmatku.
Není v tom rozdíl, byli jste zaneprázdněni v kanceláři, sledováním filmu, posloucháním rádia, čtením novin, teď jste zaneprázdněni mantrou. Není ani meditací ani transcendencí.
Pravá meditace znamená: nevyhýbejte se vnitřnímu šílenství, vstupte do něj, čelte mu, setkejte se s ním, buďte pozorní. Skrze pozornost ho překonáte. Vyhýbáním se rostlo a rostlo. Už jste se vyhýbali dost dlouho! Není už třeba mantry, není třeba žádné pomoci, jen seďte v tichu.
–– OSHO, The Secret of Secrets, Vol 1